Biuro prasowe

Informacje prasowe

2023-08-16
Co nowego na budowie mostu w Kostrzynie?

W Kostrzynie nad Odrą trwa budowa nowego mostu drogowego na Warcie, usytuowanego w ciągu Trasy DK 31. Celem inwestycji, której wykonawcą jest Warbud SA nie jest jednak zwiększenie przepustowości samej drogi, ale udrożnienie trasy wodnej. Nowy obiekt powstanie w miejsce starego mostu, będzie miał długość 300 metrów, lepsze parametry nośne, a przede wszystkim wyższą konstrukcję, dzięki czemu będą mogły pod nim przepływać lodołamacze i barki o dużych gabarytach.
Most tymczasowy jest już gotowy
Realizacja całej inwestycji mostowej to zadanie kompleksowe i wieloetapowe. Pierwszym etapem jest zatem budowa, tuż obok istniejącego dziś obiektu, mostu tymczasowego. Dzięki niemu, przez cały okres budowy mostu docelowego, w centrum Kostrzyna nadal możliwy będzie ruch samochodowy i pieszy. Ten etap budowy właśnie się zakończył, a most tymczasowy przeszedł pozytywnie statyczne i dynamiczne próby obciążeniowe. Chodzi o składany most wojskowy Baileya. W momencie przełożenia ruchu kołowego i pieszego na nowy, tymczasowy most, projekt wkroczy w kolejną fazę - we wrześniu br. rozpocznie się rozbiórka starego obiektu.


Wyzwania inżynierskie i środowiskowe
Operacja budowy mostu w Kostrzynie jest wyjątkowo skomplikowana nie tylko ze względu na szeroki wachlarz zastosowania skomplikowanych technologii budowlanych, takich jak nasuwka, nawis, sprężanie, zaawansowany monitoring przemieszczeń konstrukcji, ale także z powodu niełatwej logistyki związanej z koniecznością realizacji części robót z rzeki z wykorzystaniem barek i pontonów (np. rozbiórka podpór mostu istniejącego) oraz z uwagi na realizację prac przy utrzymaniu ciągłego ruchu drogowego (pojazdów i pieszych) w obrębie Placu Budowy.
Nie lada wyzwaniem okazały się również ograniczenia wynikające z wymagań środowiskowych obowiązujące dla terenu budowy mostu, który znajduje się w obszarze ściśle chronionym przyrodniczo, w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Narodowego „Ujście Warty”, a nawet częściowo w jego granicach. Decyzje środowiskowe determinowały moment i sposób prowadzenia szeregu prac, w szczególności tych które wiązały się z bezpośrednią ingerencją w dno rzeki tj.: zabijanie grodzic, czy budowa podpór. Wykonywanie tych robót było niemożliwe w okresie od marca do sierpnia. Z kolei realizacja rozbiórki mostu istniejącego możliwa jest wyłącznie w okresie od września do lutego. W ramach kontraktu, Warbud umocnił linię brzegową i część lądową wyspy Somera oraz dno rzeki Postomii wokół niej, a także umieści na wyspie budki lęgowe dla ptaków. Prace te w zamyśle Parku Narodowego stworzą dogodne warunki dla zasiedlenia „Wyspy Somera” (jedynej w obrębie tego Parku) przez pożądane przez przyrodników gatunki ptaków.


Mówi Rafał Chrostowski, kierownik kontraktu w Warbud SA: - Dzięki obecności w Grupie VINCI jesteśmy w stanie samodzielnie (jako Grupa) wykonywać tak skomplikowane i wymagające konstrukcje mostowe jako mosty extradosed. To obiekty ciekawe architektonicznie przypominające swym wyglądem mosty wantowe. W rzeczywistości konstrukcje te łączą ideę konstrukcji podwieszanej oraz belkowej sprężanej. Freyssinet, z którym współpracujemy, jest jednym z liderów światowych w dziedzinie realizacji mostów podwieszanych, wyposażenia mostów i wykonawstwa skomplikowanych technologicznie obiektów. Na tym kontrakcie, spółka jest odpowiedzialna za wykonanie podwieszenia i sprężenie mostu. Ponadto dostarczy specjalistyczne wyposażenie dla tego obiektu – łożyska i dylatacje. Na budowie w Kostrzynie współpracujemy także z Eurovia Polska w zakresie wykonania mas bitumicznych na dojazdach do mostu tymczasowego oraz dla drogowego układu docelowego. Eurovia Polska dostarczyła na naszą budowę kruszywo hydrotechniczne dla zabudowy „Wyspy Somera” (prace kompensacyjne zrealizowane przez Warbud SA w Parku Narodowym „Ujście Warty”).

Serwis internetowy www.warbud.pl wykorzystuje pliki cookies w celu umożliwienia i ułatwienia Ci korzystania z jego zasobów. W ustawieniach przeglądarki można w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące cookies.s Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci Twojego urządzenia końcowego. Szczegółowe informacje o celu używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce znajdziesz w zakładce Polityka prywatności.
nie pokazuj więcej tego powiadomienia